Followers Tersayang

Selasa, 11 September 2012

Review : Kumpulan Filem Pendek 'KOPI' edaran FIXI.


Tajuk DVD : Kumpulan Filem Pendek 'KOPI'
Harga : RM 15.00
Edaran : FIXI
Penerbit : Amir Muhammad
Tentang :  8 filem pendek yang terinspirasi oleh minuman yang adiktif ini. Ada yang manis, pahit, lazat berkrim dan kaw-kaw. Walau tidak semua orang punya selera sama, perbezaan ini boleh diraikan dengan sehidang KOPI. (Ambil melalui laman FIXI)


~KOPI 3 RASA~
Pengarah : Nazri M.Annuar
Penulis Asal : Shaz Johar
 Sinopsis thru dvd : 3 ahli keluarga damai gemar memesan kopi istimewa daripada orang gaji mereka, Ika.

Ulasan saya:
Teruja rasanya apabila melihat track pertama filem pendek ini adalah Kopi 3 Rasa. Seperti drama yang diadaptasi daripada novel, aku suka kalau ia bulat-bulat seperti cerita asal, atau paling kurang 89.9% mengikut cerita asal. DAN, aku paling puas hati bila aku lebih faham apa yang cuba disampaikan melalui visual. 

4 bintang!

~KOPI PERCIK~
Pengarah : Azizulhakim Salleh
Penulis Asal : Amal Hamsan
Sinopsis thru dvd :Firdaus seorang mahasiswa yang memang obses kopi. Pada satu hari, ramai orang buat dia bengang.

Ulasan saya:
Ini adalah filem pendek yang aku rasa paling aku suka. Aku suka story telling dia, walaupun sebenarnya ideanya nampak biasa, tapi aku suka rasa thrill yang macam ni. Memang kena dengan jiwa aku. Aku puas hati dengan visual untuk cerpen ni. Bravo!

4.3 bintang!

~CINTA KOPI~
Pengarah : Sheryl Chong
Penulis Asal : Gina Yap Lai Yoong
Sinopsis thru dvd : Jon suka datang ke kafe ini. Dia datang tiap-tiap hari dan tak mahu pulang.

Ulasan saya:
Tiba-tiba bila menonton filem pendek ini, aku buka balik Buku Cerpen Kopi, mana satu cerpennya ni. Sampai aku baca balik lepas habis menonton dvdnya. Lagi-lagi aku yang memang suka dengan gangguan psikologi macam halusinasi.

3.9 bintang!

~KOPI, DONUT & BAYANG GADIS BERAMBUT HIJAU~
Pengarah : Bebbra Mailin
Penulis Asal : Adib Zaini
Sinopsis thru dvd : Adib dah lebih seminggu emo. dan koyak. Kawannya Boy datang dengan donut dan nasihat.

Ulasan saya:
Sebenarnya saya kurang sikit dengan cerpen ni. Bila tengok visual dia dah lain macam, mungkin ada sikit improvisasi. Tapi aku puas hati, at least aku faham apa yang penulis cuba sampaikan.

3 bintang!


~KOPI JANTAN KAW~
Pengarah & Penulis Asal:  Nik Adam Ahmad.
Sinopsis thru dvd : Jalan-jalan di KL. Jumpa pulak pakcik ni. Dia pernh masuk penjara.

Ulasan saya:
Saya suka dengan kesederhanaan cerpen ini. Baik secara tulisan ataupun visual. Ianya mungkin sudah dicipta saling melengkapi.Ditambah dengan VO bahasa Kelantan, ia sangat menarik untuk ditonton walaupun hanya menggunakan gambar statik. Ia sesuatu yang unik. Ini juga saya suka.

4.51 bintang! 

~ KOPI JULIA~
Pengarah : Tan Bee Thiam
Penulis Asal : Faizal Sulaiman
Sinopsis thru dvd : Rashad datang ke rumah kawannya Ikram, tak sangka pula mak Ikram tu hot.

Ulasan saya :
Saya paling tak sabar nak tengok visual untuk Kopi Julia ni. Sebab saya dapat rasakan ini macam cerpen agak seram, sebab ada bunuh-bunuh. Pandai penulis memanipulasi pemikiran pembaca yang ingatkan ini satu perebutan cinta antara anak dan ibu. Mana tidaknya, dalam visual pun boleh nampak, rupa-rupanya ada kejutan! 

4.3 bintang!

~DEAR RIDHWAN~
Pengarah : Aidil Rusli
Penulis Asal : Ridhwan Saidi
Sinopsis thru dvd : "Jangan percaya kata-kata seorang yang berkepala musang" kata suami.

Ulasan saya :
Saya paling suka ini! Saya tahu penulis ni bukan calang-calang. Semasa saya belajar time diploma dulu, dia selalu buat shortfilm yang melangkau pemikiran orang lain. Apalagi dalam tulisan, novel Cekik paling best! Okey- okey, review, aku tak dapat kata banyak, memang menarik, nampak simple tapi ada yang cuba nak disampaikan. Suka!

4.63 bintang!

~KOPI & DIA~
Pengarah : Fikri Jemadi
Penulis Asal : Syaihan Syafiq
Sinopsis thru dvd : Dua kisah cinta, Satu mungkin akan ditamatkan sambil menghirup kopi.

Ulasan saya :
Speechless!!

2.99  bintang

#Keseluruhannya aku rasa, memang tepat pilihan-pilihan untuk memvisualkan 8 cerpen dari Buku Cerpen KOPI ini. Mungkin penulis dan pengarah perlu banyak berbincang lebih lanjut supaya apa yang disampaikan di buku boleh divisualkan dengan lebih baik, walaupun dengan sedikit improvisasi. Tapi, sebenarnya aku suka semuanya! Sebab bukan mudah nak hasilkan filem pendek. Aku sebagai budak filem tahu benar rasanya. 
Antara filem pendek terbaik tentulah 'Kopi Jantan Kaw'. Mungkin aku suka cara santai dan less is more yang cuba dicreate oleh pengarah yang juga penulis cerpen ini. Yang lain-lain juga tidak mengecewakan. Aku terbayang-bayang kalau Cerpen 'Kopi Mimpi' divisualkan, harus gempak. ^___^


p/s~Jangan tanya tentang nak jual atau beli, dvd dan buku Kopi aku dah disimpan dalam sebuah kotak bawah tanah siap ada laser lagi. 
 

Salam Ukhuwah dari Pemilik Blog,
Fatrim Syah.^___^





 




Tiada ulasan: