Followers Tersayang

Jumaat, 14 September 2012

Review Antologi Cerpen : KETAKUTAN terbitan Lejen Press


Tajuk Antologi Cerpen : KETAKUTAN
Terbitan : Lejen Press (2012)
Harga : RM 20.00
Mukasurat : 177
Penulis : Aisa Linglung (Pesan Lisa), Izwan Hafifi (Rose & Laila), Hasrul Rizwan (Tilam), Amal Hamsan (Paranormal), Wan Shafiq (Reborn Alya), Gaban Morka (Coro), Amirul Bozu (Teddy Bear Kuning), Ophan Bunjos (Sketsa Maya Rumah Kedai Nyonya Jun), The Best Pencil (Freedom), Nash Azly (Jipez Keripez), Shafiq Helmi (Cuak), Fikri Misti (Korban Judas), Razman (Pisang), Syahid Abdullah (Seriau Di Sebalik Pulau) & KHRLHSYM (Destinasi Terakhir).

Ulasan Aku:
Alhamdulillah, inilah pertama kali aku beli dan baca buku Lejen Press. Mungkin persepsi aku juga agak berbeza. Tapi, aku baca jelah, sudah terbeli. Lagipun aku tertarik pada Antologi Cerpen Ketakutan ni. Aku suka cover depannya. Aku baca satu persatu cerpen 15 orang penulis ni. Aku selesai baca sekejap saja, biasanya aku baca 2 kali untuk aku faham. Pembacaan pertama tu mungkin skimming, tapi tak skip, pembacaan kedua untuk menganalisis.
Keseluruhannya aku suka kepada 5 cerpen; Teddy Bear Kuning tulisan Amirul Bozu,  Korban Judas tulisan Fikri Misti, Tilam tulisan Hasrul Rizwan, Cuak tulisan Shafiq Helmi dan last sekali Freedom tulisan The Best Pencil.
Lain-lain tu bukan tidak best, tapi....
Okey-okey! Ingat 5 tu je yang best! Ada lagilah, sabarrr...
Reborn Alya tulisan Wan Shafiq, Sketsa Maya Rumah Kedai Nyonya Jun tulisan ophan Bunjos, Destinasi Terakhir tulisan KHRLHSYM dan Paranormal tulisan Amal Hamsan.
Paling unik aku rasa jatuh kepada Freedom tulisan The Best Pencil. Ingatkan apalah indah-indah bagai macam drama melankolik, di padang hijau bagai, jumpa sidia yang cantik.. rupa-rupanya!! OMG!! Menakutkannya! Teringat-ingat aku, apalagi bila aku tengok cara orang yang buat abortion. What the?!!!
Sebab cerpen Freedom ni aku rasa nak sembunyikan je novel ni bawah tanah sedalam 100 kaki. Pastu aku nak masuk dalam Filem Harry Potter jumpa Professor Dumbledore suh amik balik memori yang aku baca tu. Takmo ingat!
Kalau korang nak tahu sebab apa, belilah novel Ketakutan.
Paling seram aku rasa jatuh pada Tilam tulisan Hasrul Rizwan. Sumpah! Macam nak tidur lantai tak pakai tilam lepas habis baca! Seriau beb, serammmmmmm!
Kepada yang tak masuk senarai aku tu bukan tidak best. Best juga, cuma biasalah pembaca, expect lebih. Ala, sikit punya hal lah, tulisan korang okey. Boleh buat lebih baik next time.
Apapun. Tahniah kepada semua penulis novel Ketakutan dan penerbit Lejen Press. Antologi Ketakutan Awesome! Seolah-olah disusun dari tak berapa tak seram kepada seram gila-gila! Yang last sekali tu paling seriau, rasa macam diri sendiri pula yang disoal. Apakah? Sengaja kan nak seriaukan pembaca! Korang patut dapatkan novel Ketakutan ni, serius mengincitkan!

BINTANG : Berbintang-bintang!

P/s~ Tolong baca siang-siang. Aku rasakan cover depan yang bayang-bayang tangan merah tu macam masuk mimpi malam tadi. Gulp!

2 ulasan:

Ramat Abba berkata...

Ini bukan Novel bang. Ini antologi cerpen

Guy Next Door (Fatrim Syah) berkata...

Terima Kasih Ramat Abba mengingatkan, sudah diperbetulkan.

Maaf, terlalu excited dan menganggap antologi cerpen ini sebuah novel.

Regards,
Fatrim Syah