Followers Tersayang

Jumaat, 18 Januari 2013

Review Novel : MENTAL - Shaz Johar (Buku Fixi)




Tajuk Buku : Mental
Tulisan : Shaz Johar
Terbitan : Buku FIXI
Jumlah Mukasurat : 299 ms
Harga : RM 19.90

Sinopsis Novel MENTAL:-
Bagi Maya, menjadi orang gaji di dalam rumah teres dua tingkat itu ibarat menyelia sebuah institusi mental. Tuan Jin menduakan isterinya. Puan Sierra mengharungi tekanan perasaan. Rashid bencikan anggota badannya sendiri, dan Rania seolah-olah cuba menjadi murtad!
Mereka semua gila. Mereka semua punya cerita.
Tetapi kehidupan Maya berubah apabila dia dikejutkan dengan nama Raudhah. Dia jadi bingung dan terganggu. Siapakah wanita itu? Apakah kaitan wanita itu dengan dirinya? Dan mengapa nama itu mempunyai satu cerita yang sukar untuk dia ungkaikan?
MENTAL mengisahkan tentang pencarian. Mencari sesuatu yang jelas di depan mata, mencari sesuatu yang bakal diberitahu, dan mencari sesuatu yang cuba dihindar.

Review Aku ;
Jujurnya aku suka dengan tajuk, cover dan sinopsisnya. Aku tak pernah nak mahu mendapatkan novel Shaz Johar sebelum ni. Entah, aku sendiri tak pasti, mungkin sebab review atau bintang dua novel dia sebelum ni di goodreads kot. Atau aku memang memilih dalam membaca padahal dia ni antara penulis Fixi yang mesra peminat (akulah tu). Sudah, abaikan celoteh aku yang tak punya isi itu.
MENTAL! Ini novel pertama Buku Fixi yang aku beli direct dari penulis untuk dapatkan tandatangan okey. Yang FIRST untuk novel Fixi ada sign. Oh! Patut aku minta cop tapak kaki Miss Snow White sebagai cenderahati, entah, aku pun tak tau masa tu kenapa aku tak minta. Tapi aku dapat rasakan yang Miss Snow White mesti ada landing  atas buku aku ni, Eh! Okey, melalut lagi. Maaf. Review ni... nyata aku kerasukan Mental!

Aku tak tahu kenapa aku baca buku ni lambat sangat. Dari rumah sambil guling2 ala-ala filem hindustan, novel ini aku bawa ke pantai di tepi batu-batuan sambil tengok ombak beralun-alun, lepas tu ke keretapi yang bergerak sambil menikmati pemandangan matahari terbenam dan.. masih tak habis BACA!
Pagi tadi, bangun aje dari tidur. Aku terus baca novel Mental ni sebab nak buat review hari ni. MESTI! Sebab apa? Ada banyak novel FIXI nak baca ni nok! Kebetulan memang semalam aku letak novel ni sebelah aku seolah-olah sama nak tidur dengan aku. Eh! Buku Mental, kau perkosa aku ke malam tadi ke?
Hmm.. abaikan!
Sambil baring tu, aku baca satu demi satu helaian, separuh juga nak baca lagi. Masa tu sampai bab yang Rashid ugut Maya entah untuk kali ke berapa ntah untuk potongkan tangan dia dengan kapak. Mental aku baca! Nasib baiklah aku still dapat ikut lagi flow cerita ni. Ala.. bukannya aku kena mengira matematik algebra pun sampai nak ingat formula.
Aku still sesak nafas baca 5 bab pertama dengan adegan-adegan tutup mata itu dulu. Aku teruskan baca dan baca. Ada lagi tinggal dalam 20 helai nak ending. Aku baru sedar, aku langsung tak dapat teka apa sebenarnya yang berlaku. Choi!
Aku tengah kena tipu ke apa? Ada aku tertinggal mana-mana bab sebab aku belum cuci muka ke? Takde rasanya... aku sambung baca yang masa si Maya tu dalam wad mental. Lepas tu Rania datang sapa dia bagitau dorang orang gila. Aku suspeklah memula tu, yang Tuan Jin, Puan Sierra, Rashid, Rania dan sekali dengan si Maya ni penghuni wad Mental, tajuknya pun Mental kan. Aku anggap, senang bebenor idea Shaz Johar ni, tengoklah ending.. sure betul ni, desisku dalam hati.
APAKAH?!!
Sampai 5 helai kertas terakhir barulah semuanya terbongkar! Sah! Sah tekaan aku meleset! Dan aku boleh katakan, adegan-adegan tutup mata awal antara Tuan Jin dan Maya tu tak haram! Aku simpulkan, orang yang membaca dan anggap adegan itu menyimpanglah yang Mental (termasuk aku!). Endingnya yang tak disangka-sangka! Serius! Mental betul aku baca ending tu!!!

Shaz Johar! Bravo! Bravo! Kau telah mementalkan aku! DAN, aku rasa akulah orang PALING RUGI sebab baca buku ni lambat. Aiya!

Bintang : 5 bintang!

(Ada aku kesah! Aku bagi macam tu kat goodreads tau, ikhlas!)

P/S ~ Kalau nak baca novel MENTAL ni, bukalah minda tu luas-luas ya, jangan anggap sesuatu benda tak baik je, baca dulu baru buat penilaian. Okey! Takde masa nak tarbiah orang. Aku suggest, kau orang dapatkanlah novel ni. Ini baru FIXI!

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Covernya agak pelik, ganjil, semacam & menyeramkan .....

Guy Next Door (Fatrim Syah) berkata...

amboiiiiiiiiiiiiiiiiii...

Siapakah yang memberi komen tanpa nama ini. Kena selidik nih!

Cover pelik, ganjil, semacam dan menyeramkan???

KIkiki.. kalau baca mmg terlebih dari seram tau! kiki..

Unknown berkata...

Ada cite yang kedua ke? Sebab yang tu cite tak habes.